VREEMDGANGERS

Vreemdgangers – een voorstelling over dat wat iedereen zou willen doen, heeft gedaan, nooit zou doen of in ieder geval een hele sterke mening over heeft.

Vreemdgaan is een term die meer oordeel dan begrip oproept. De bekende psychotherapeut Esther Perel schreef er niet zo lang geleden al een boek over: we moeten anders tegen ontrouw aankijken. Bijna elke relatie krijgt met overspel te maken dus kunnen we maar beter onderzoeken hoe hier mee om te gaan. 

Een nieuwe toneeltekst van Tjeerd Posthuma over dat wat er buiten je deur gebeurt. Met Evrim Akyigit (Oogappels, Het Zuidelijk Toneel) en Joep Paddenburg (ITA, Toneelgroep Oostpool) in regie van Timothy de Gilde.

“Soms is vreemdgaan het beste wat je kunt doen, ook al is het het domste wat je kunt doen..”

Ontmoet Jesse en Tamara – een jaar geleden kwam er een abrupt einde aan hun heimelijke affaire. Het waarom is nooit helemaal uitgesproken. Nu Jesse single is, zoekt Tamara toch weer toenadering. Ze wil dingen uitpraten, zodat ze verder kunnen. Maar verder betekent voor Tamara iets anders dan voor Jesse. En oh ja, dan is er nog Jesse’s (inmiddels ex-) vriendin die overal achterkwam, maar niet wil worden gezien als een bedrogen vrouw.

tekst Tjeerd Posthuma
regie Timothy de Gilde  
spel Evrim Akyigit, Joep Paddenburg
scenografie Janne Sterke
muziek Bart Rijnink
kostuum Sabine Staartjes
lichtontwerp Tim van ’t Hof dramaturgie Tom Helmer
regieassistentie Lina Bravo Rebolledo
tekstbegeleiding Paulien Geerlings 
productie Belle Lammers, ProductieCollectief 
fotos Casper Koster een voorstelling van Theater Bellevue


‘In ‘Vreemdgangers’ zit de dubbele moraal van het vreemdgaan mooi verpakt.’ NRC ★★★

‘Behalve de originele regie tillen ook beide spelers de tekst op. De felle, gepassioneerde Evrim Akyigit als Tamara, en Joep Paddenburg als Jesse – zo’n charmant verlegen, studentikoze jongen – zijn als koppel aan elkaar gewaagd en bovendien een mooi stel om naar te kijken.’ De Volkskrant ★★★

‘Het publiek zit tegen de vier muren van de zaal, in het midden is het speelvlak in vier wanden verdeeld, waardoor je als toeschouwer regelmatig de spelers niet ziet. Dat is een gouden vondst.’ Scenes ★★★★